Avslappning

Att få tid och möjlighet att kunna slappna av är inte det lättaste. Och det finns många sätt att kunna slappna av. På hemmaplan så kan man lätt sätta på avslappning musik, tända ljus och lägga dig ett bad eller på sängen. Och så bara blunda koppla bort allt annat.
bild-8Här kommer du få möjligheten att få lite inspiration på hur du kan göra för att hitta det som inspirerar dig och vill prova på.
Detta kan du välja mellan att läsa om:

Mindfullness

Meditation

Massage

Yoga

Men du kanske rent av hittar något annat som passar just dig!

 Mindfullness

This picture has been reproduced by kind permission of stormthorgerson.com.

This picture has been reproduced by kind permission of stormthorgerson.com.

Mindfullness är ursprungligen ett buddistiskt begrepp och betyder medveten närvaro. Fokusen till på sitt sinnelag och rätt tänkande.

Att vara medveten om sin närvaro krävs övning, att avsiktligen vara medveten om vad som händer i nuet. Det gäller sedan att inte värdera eller bedöma det man upplever i nuet. Utan att bara observera och beskriva sina känslor.
Att träna sin medvetenhet i närvaron. Vilket gör att koncentrationen och uppmärksamheten ökas. Som då gör att man får större möjlighet att påverka det enda som vi kan påverka – nuet. Den medvetna närvaron skiljer sig från det som vi reagerar automatiskt på och styrkas av våra känslor och vad vi tänker på, att gå på ”autopilot” så att säga.

Numera använd mindfullness inom ändvänds mer och mer inom psykoterapi. Speciellt på personer som lider av till exempel av stress, ångest och nedstämdhet. Vid stress är det väldigt lätt att tänka på vad som kanske kan hända i framtiden. Vilket betyder att de inte lever i nuet. Och vid nedstämdhet ältar man sådant som redan bild-10har hänt.

I skolorna har man även börjat använda sig av mindfullness. För att öka elevernas koncentration och inlärningar. Finns speciella övningar som görs, så som inför
skoldagen eller för ett test. Vilket fungerar mycket bra och eleverna gillar det dessutom.

 Meditation

Meditation är ett begrepp som i västvärlden sammanfattar olika metoder för mental och kroppslig avslappning i en kombination med koncentration på tanke, händelser och på en sak. När man sitter och mediterar kan man uttala ett ord tyst för sig som man upprepar om och om igen, ett så kallat mantra. Eller så tittar man på en och samma punkt hela tiden, sin egen andning, fokuserar på sin egen kropps fullständighet, lyssna på ljud omkring sig, sitt energicentra – så kallat chakras, färger, form, ljud. Eller så ber du en bön, lyssnar på en vägledd meditations övning.

När man mediterar så kan man ligga ner men det vanligaste är att man sitter i en viss position – med korslagda ben, med slutna eller halvöppna ögon och sätter ihop tummarna med pekfingret på varje hand. Detta gör man för att lugna ner sitt sinne och inte överlämna tankar att ta över vår hjärna. När man gör detta så skapas utgångspunkterna för att man ska kunna nå sitt inre lugn. Vilket gör att man kan lättare ta itu med sina tankar och känslor. Som i sin tur leder att man ökar sitt välbefinnande, minskar stressen och sänker blodtrycket.bild-12

Det har blivit mer och mer vanligt att man använder denna metod vid ett tidigt skede som ett verktyg vid stress symtom eller nedstämdhet. Helt enkelt innan det hinner går för långt.

Meditation har funnits i årtusenden och har funnits i gamla skrifter på sanskrit.

 Massage

Massage går ut på att agera och arbeta på kroppen med olika slags tryck – strukturerat, ostrukturerat, stationärt eller rörligt – rörelse, vibrationer eller spänning, manuellt eller mekaniskt med hjälpmedel.

Young couple is having a back massage at the spa centre. [url=http://www.istockphoto.com/search/lightbox/9786786][img]http://dl.dropbox.com/u/40117171/couples.jpg[/img][/url]

Young couple is having a back massage at the spa centre.
[url=http://www.istockphoto.com/search/lightbox/9786786][img]http://dl.dropbox.com/u/40117171/couples.jpg[/img][/url]

Massage kan utföras på olika sätt, med händerna, armbågar, knä, fingrar, underarm, fot eller med någon typ av hjälpmedel som exempelvis massagestav.

Meningen med massage är att du ska bli avslappnad och må bra helt enkelt. Du kan få massage på olika grunder. Som till exempel att du medicinskt – att du har någon idrottsskada eller skada via sjukdom eller arbete. Denna typ av massage är till för att du ska slippa smärtan och mjuka upp diverse muskler.

Annars kan massage helt enkelt bara vara för att det är skönt och du som person vill koppla av och njuta av livet. Detta kan vara som en erotisk massage eller annan massage för ditt välbefinnande.
Om du får yrkesmässig massage så behandlas du som kund liggandes på en massagebänk, sittande i en massagestol eller liggande på en matta på golvet. Amatörer låter dig ligga på en vanlig säng eller soffa.
Vissa massage som till exempelvis Aquatic massage utförs i en varmvattenterapibassäng.
När du får massage kan du vara delvis eller helt avklädd.

Yoga

 

Vad är Yoga? Det är en träningsform som har funnit tusen år. När du utför yoga så övar du upp din balans, smidighet och stärker musklerna. Men yogan är egentligen till för att du ska lära känna dig själv och befinna dig i nuet. Yoga kan vara tufft att utföra men efteråt så känner du dig lugn och harmonisk.

Men varför är Yoga så bra?

Yogan frigör din inneboende energi och hjälper kroppen att läka sig själv. Yogan ser till att din kropp kommer i balans, vilket gör att din kropp, vitaliseras, förbättras och återställs.bild-15
Yogan ser till att dina kärnmuskler stärks och du förbättrar din kroppshållning.
Yogan hjälper dig att fokusera och hitta rätt inriktning i ditt liv, vilket gör att du slappnar av samtidigt. Noll stress och mera lugn.
I och med ditt sinne blir mer mentalt avslappnat, leder det till att du sover betydligt bättre och du känner dig utvilad när du vaknar.
Eftersom yogan gör dig mindre spänd, orolig eller nervös och det blir du som framtider i din naturliga skepnad. Vilket leder att du kan ha en mer naturlig och avspänd förhållningsätt gentemot andra och då kan du skapa bra relationer.
Yogan gör att du blir mer flexibel i kroppen. Mycket på grund av spänningar släpper, som i sin tur gör att du kan bli av med problem och smärta i rygg, höfter, nacke, axlar, knän med mera.
Dessutom med att träna yoga gör att du håller din kropp ungdomlig och vital. Det påstås att yoga bromsar upp åldrandet. Samt håller dig ung och vital långt upp i åldrarna.

bild-18Yogan hjälper dig att hitta inspiration för att hitta tillbaka din inre kraft och återfå energin.

© 2017: Find your mind | Awesome Theme by: D5 Creation | Powered by: WordPress